Æblecidereddike: Fordele, opskrifter og slankning2018-07-15T19:18:44+00:00

Æblecidereddike: Fordele, opskrifter og slankning

Æblecidereddike pic

Fortyndet rå æblecidereddike er en drik med mange potentielle helsefordele og den har i lang tid været brugt til at behandle flere helseproblemer.

Nedenfor følger en liste med 10 punkter om hvorfor du bør drikke æblecidereddike dagligt for at opnå mere energi i hverdagen, en sundere krop og en generelt forbedret helse.

1. Bedre fordøjelse

Ved at tilsætte æblecidereddike i et glas vand kan du på en naturlig og enkel måde forbedre din fordøjelse. 15 minutter før du skal indtage et måltid kan du drikke et stort glas vand tilført en spiseske æblecidereddike for at stimulere fordøjelse sådan at maten enklere nedbrydes.

Det er vigtigt at bruge rå upasteuriseret æblecidereddike i vandet, men også i alle de andre punkter som er listet op nedenfor.

I rå æblecidereddike forekommer der naturlige pektiner og proteiner som dannes under gæring. Filtrerede og pasteuriserede eddiker vil ikke have dette, samtidig med at de mangler enzymer og andre næringsegenskaber som findes i rå æblecidereddike og som har en enormt stor positiv virkning på fordøjelsesprocessen.

Når du drikker rå æblecidereddike regelmæssigt, ideelt set før hvert hovedmåltid, vil din fordøjelse forbedres og du vil begynde naturligt at assimilere mere fra maten. Dette kan også reducere og være en hjælp til vægt. Mere om dette nedenfor.

2. Styrker dit immunforsvar

Tarmfloraen din er en stor del af kroppens immunsystem. Det giver da mening at du ved at forbedre vækstforholdene for venlige bakterier med æblecidereddike også generelt forbedrer immunforsvaret.

Æblesyren i eddiken er også en stærk antiviral, måske en af grundene til at folk ofte siger at de oplever færre forkølelser når de dagligt drikker vand med æblecidereddike.

Hertil hævdes det at rå og ufiltreret æblecidereddike kan medbringe fordele for dit lymfesystem ved at bidrage til å rense lymfeknuder og løsne slim i kroppen. Over tid kan dette lindre sinusbelastning, reducere forkølelse og lindre allergier.

3. Regulerer blodsukker og en hjælp for de med diabetes

Æblecidereddike er fuld af eddikesyre som ser ud til at reducere fordøjelsen af specielle karbohydrater, og regulerer dermed blodsukkerniveauet fra de korte højder og længere nedgange som en diet med højt niveau af karbohydrater kan medføre.

Den antiglykemiske effekt fra æblecidereddike har vist sig i flere studier, inkluderede et som konkluderede med at “eddike kan forbedre postprandial insulin og følsomhed hos insulinresistente personer. Derfor kan eddike have fysiologiske effekter som acarbose eller metformin (antidiabetiske lægemidler).

Videre undersøgelse for at undersøge effekten af eddike som en behandling for diabetes er berettiget.”

4. Højt blodtryk

Visse forsøg på dyr har vist at æblecidereddike kan sænke højt blodtryk, og der findes flere rapporter på internetforummer som viser det samme.

Det er muligt at æblecidereddike øger produktionen af nitrogenoxid som hjælper til med at afslappe blodkarene, eller også er tilfældet at det generelt kan have en gunstig effekt på dit kardiovaskulære system som over tid naturlig resulterer i sænking af højt blodtryk.

5. Fungerer som detox

Æblecidereddike er en vigtig ingrediens i opskrifter på detox med god grund. Bortset fra alle andre fordele det kan have for at rense kroppen som allerede er nævnt, antages det at drikke ufiltreret og udvandet rå æblecidereddike virkelig vil afgifte og rense leveren.

En spiseske med æblecidereddike blandet med et stort glas van før hvert måltid er ofte anbefalet som en effektiv dose for daglig detox af kroppen. Nogle metoder for detox bruger større doser, men det er bedst at bygge op over tid.

6. Vægttab

Gennem studier er det fundet evidens for at eddikesyren i æblecidereddike undertrykker akkumuleringen af kropsfedt og leverlipider. Pektinindholdet kan også bidrage til at reducere kroppens evne til at absorbere fedt til en vis grad.

Når du drikker et glas vand blandet med en spiseske æblecidereddike vil det, i tillæg til at forbedre fordøjelsen, normalt reducere sult også, noget som naturligvis vil være gunstigt for vægttab. Det gentages igen, at en spiseske æblecidereddike i et stort glas vand er den anbefalede dosis.

Rå æblecidereddike kan være en god hjælp på vejen mod vægttab, men det vil virke endnu bedre som et led i en større plan om at reducere kropsfedt. Det har vist sig at det mest effektive første skridt er at reducere kornbaserede karbohydrater og spise mere, ikke mindre, af rigtig type mad.

7. Dårlig ånde

Naturlige syrer i ægte æblecidereddike, som æblesyre og eddike, kan reducere bakterierne i munden som forsager dårlig ånde.

Ved at bruge æblecidereddike som behandling mod halitosis, bør du lave blandingen lidt stærkere end når du drikker den. Bland en spiseske med en tredjedel kop med vand og gurgel så blandingen rundt i munden i ca. 20 sekunder for at minimere dårlig ånde.

8. Bedre hud

Hvis man regelmæssigt drikker vand blandet med æblecidereddike kan dette have meget gunstige effekter på huden indefra.

Æblecidereddike balancerer hudens pH-niveau og har længe været anbefalet som hudtoner. Det kan også bidrage til at behandle andre forhold som bumser, specielt når det bruges både internt og eksternt regelmæssigt.

9. Fjerner kramper i ben og muskler

Ved at nappe til drikkevarer som indeholder æblecidereddike kan dette øge lave kaliumniveauer i din krop, som er en mistænkt når det gælder nattekramper og Restless Leg Syndrom.

Mange rapporterer i helseforum om positive resultater ved regelmæssigt drikke æblecidereddike blandet med vand lige før sengetid for at hindre kramper i ben og reducere RLS.

10. Bedre udholdenhed og energi

Forbedret udholdenhed og energi er vanskelig at måle subjektivt, men rå upasteuriseret æblecidereddike har længe været anset som en generel helsedrik, og bedre udholdenhed og mere energi er ofte blevet rapporteret ved indtag af æblecidereddike.

Dette kan være en kombination af alle de andre helsefordelene ved æblecidereddike som allerede er listet op. Eller kan det skyldes den kraftige alkaliserende effekt det har på din krop når du drikker æblecidereddike dagligt.

Bortset fra at det er surt og syrlig udenfor kroppen, er æblecidereddike, som citronvand, anerkendt som en fremtrædende alkaliserende drikke som reducerer acidose i kroppen og er blevet rapporteret som et godt hjælpemiddel til at slippe af med et bredt spekter af helsemæssige forhold og sygdomme.

Hvordan kan man inkludere æblecidereddike i hverdagen?

Æblecidereddike kan fint bruges i hverdagen ved at blande det med vand

Forskningen rundt æblecidereddike har kommet frem til at dette er et godt tillæg til dine vaner inden kosthold og dine daglige rutiner. Det er ingen bivirkninger, og det er enkelt at tilsete det i sovse, supper og salatdressinger. Nogen foretrækker at indtage den som den er, men de allerfleste fortynder det med vand.

At vælge en æblecidereddike af høj kvalitet, som i tillæg er økologisk og ufiltreret vil sandsynligvis give det bedste resultat, fordi disse inkluderer de ekstra tillæg som gode bakterier, enzymer og proteiner som antages at være specielt gunstige for helse.

Det meste af forskningen, som er gjort på æblecidereddike, har brugt en dosis på mellem 15 og 30 ml. På grund af syreindholdet, anbefales doser over dette niveau ikke, da det kan have negative effekter på visse tilstande og forhold.

Hvordan drikker man æblecidereddike? + opskrifter

Man bør drikke æblecidereddike dagligt for at opnå bedst resultat, ideelt set bør det gøres ca. 15 minutter før hvert måltid.

Doseringen man bør starte med er en spiseske æblecidereddike blandet i et stort glas vand, for derefter roligt at øge doseringen med en teske ad gangen over flere uger, til to eller til og med 3 spisesker, dersom du mærker at den øgede dosering er gunstig for din helse.

Ja, det smager nok så surt, men det er en god ting. Det er vigtigt at træne dine smagsløg for at ikke forvente at alt skal smage sødt.

Dersom du i begyndelsen absolut ikke takler smagen, kan du prøve at blande det med en dråbe Natural Stevia sødningsmiddel, men at bruge sukker eller kommerciel honning til at søde det med, vil kun fodre de tarmproblemer man bruger æblecidereddike til at behandle.

Kan æblecidereddike kurere mig?

Æblecidereddike har nogle vigtige helsemæssige fordele som en antioxidant, en antibakteriel og antifungal behandling. Det kan bidrage til at sænke blodsukkeret og reducere risikoen for diabetes, hjertesygdom og hjerneslag. Det er også et naturligt kemisk produkt.

Samtidig kan det hjælpe som en del af et program for vægttab. Det kan også have mange andre helsemæssige fordeler og brugsområder som endnu ikke er videnskabeligt bevist. Det som det ikke har er en virkning som siger “denne størrelse passer alle”, en mirakelkur for alt mulig. – Det er det ikke.

Kan æblecidereddike få dig ned til idealvægten, hvis det er den eneste ændring du gør i din rutine? Vil det totalt cutte risikoen for diabetes, hjertesygdom og slagtilfælde hvis du fortsætter med at spise usund mad, ryge og ikke træner?

Svaret er desværre nej.

En fornuftig, sund madplan og regelmæssig træning vil nok være mere effektiv i forbindelse med at reducere helserisikoen end bare at tillægge æblecidereddike i din nuværende livsstil. Men med sine rapporterede helsemæssige fordeler, virker æblecidereddike som en ekstra bonus som vil hjælpe dig med at opnå de resultater du vil have.