Vil man blive brun ved hjælp af betakaroten?2018-07-16T17:25:39+00:00

Betacaroten bedst i test 2018 - Bliver du brunere?

betakaroten

Betacaroten er et naturligt pigment som giver farve til mange frugter og grønsager.

Når det tages gennem kosttilskud, oftest i tabletform, bliver det inde i kroppen omdannet til vitamin A, som stimulerer til bedre vækst af hudceller og bygger kollagen, samt bidrager til at opretholde hudens elasticitet.

Og hvis det indtages i høje doser gennem betacaroten-tilskud, kan det til og med give huden en orange eller gyldenbrun farve, så man ser solbrun ud.

Mange danskere bruger derfor betacaroten-tilskud for at holde sig solbrun gennem vinteren.

Vil man blive brun ved hjælp af betacaroten?

“Super-mad for huden”, som gulerødder, tomater, søde kartofler, og meloner indeholder alle et meget stærkt antioxidant, kaldet caroten. Når man spiser store mængder af disse madvarer, så vil hudens naturlige farve få en varme og større glød.

Mørke grønsager, som spinat og kål, indeholder naturlig betacaroten, og kan derfor også påvirke hudens pigmentering.

Udfordringen er at man skal spise rigtig meget af disse madvarer for at de giver nogen effekt på hudfarven.

Derfor vælger mange danskere at benytte sig af betacaroten-tilskud i hverdagen for at give kroppen en solbrun hudfarve som varer ved.

Hvad er betacaroten?

Betacaroten er et pigment som findes i planter som giver gule og orange frugter og grønsager deres farve.

Det bliver omdannet i kroppen til vitamin A, som spiller en vigtig rolle for at opretholde synet, huden og hjernefunktioner.

Der er mange tegn på at det at spise mad som indeholder betacaroten, er godt for dit helbred og kan bidrage til at forhindre alvorlige sygdomme.

Der er i de sidste år gennemført studier, som indikerer gavnlige effekter af betacaroten hos mennesker. Betacaroten kommer fra vitamin A og der findes meget af det i gulerødder.

Fordele med brug af betacaroten-tilskud:

1. Få en gyldenbrun farve uden at være meget i solen

Med et indhold af naturlige, blandede carotenoider, kan betacaroten give en sund hudfarve, selv indendørs eller om vinteren.

Perfekt for at undgå et blegt og træt udseende.

En studie har vist at denne farve oveni købet kan være mere attraktiv hos nogen end en almindelig solbrun hudfarve.

2. Forstærker en eksisterende solbrun farve

I tillæg til at give "sol-løs" bruning, så er der mange som bruger betacaroten-tilskud i løbet af sommeren, på ferier, eller endda i solarium for at få en ekstra gylden-, bronzeglød til solbruningen.

3. Beskytter huden mod skader fra frie radikaler

'Frie radikaler' er molekyler som længe har været anset som en af hovedaktørerne til aldringsprocessen, da de forårsager oxidativ skade på vore celler. Dette er af speciel interesse for dem som solbader meget, siden solen kan øge eksponeringen af dem.

4. Holder dig sund samtidig med at du får en naturlig solbrun farve

Betacaroten indeholder carotenoider som ofte bliver indtaget, som en del af en sund kost. Betacaroten er blevet knyttet sammen med forbedringer på områder som øjehelse, forbedret immunforsvar og mere.

Hvor længe varer den solbrune farve?

Vores hud mister millioner af døde hudceller dagligt. Det er grunden til, at ikke bare den solbrune farve, men også "sol-løs" brun farve eller falsk solbrun farve gradvis forsvinder over tid.

Hvor længe en solbrun farve varer og hvor intens den brune farve bliver afhænger af mange faktorer.

Vores hud består af forskellige kemiske sammensætninger som hormoner, olier og aminosyrer. Eftersom alle mennesker har disse kemiske sammensætninger i forskellige mængder, reagerer al hud forskelligt på disse produkter. Dette gør at vi får forskellig farve af samme produkt. På samme måde som at den samme parfume ikke dufter ens på forskellige kroppe.

Intensiteten af farven afhænger også af koncentrationen af DHA i dit produkt.

Varigheden af den solbrune farve afhænger også af hudens naturlige eksfoliering-proces.

Følger du en god hudplejerutine både før og efter behandlingen, vil det hjælpe dig med at holde den solbrune farve længere.

Madvarer som indeholder meget naturlig betacaroten

De rigeste kilder til betacaroten er gule og orange frugter og grønsager. Generelt, jo lysere og mere intens i farven, jo mere betacaroten er der til stede i den.

Her er en række super-mad som du bør have i køleskabet og spise jævnlig, hvis du ønsker frisk og sund hud:

1. Blåbær

En håndfuld blåbær hver dag er dit bedste våben mod grå hud. De er fyldt med antioxidanter og C-vitamin, noget som gør huden lysere og har beskyttende effekt mod frie radikaler som forårsager aldring.

2. Mango

Har du et blegt og farveløst udseende, så spis flere mangoer. Denne superfrugt er pakket med carotenoider som forbedrer farven på din hud og giver den en smukkere glød.

3. Gulerødder

Gulerødder har altid været berømt for at ændre hudfarven, men du vil ikke blive orange, som mange frygter. I stedet vil gulerodens høje niveau af carotenoider give dig den perfekte solbrune farve som alle er ude efter. Skulle du spise lidt for mange gulerødder, så er det eneste du risikerer altså, at du får en mere gyldenbrun hud.

4. Tomater

Tomater bruges over alt, i pastasovs, ketchup, salater og meget mere. Den stærke røde farve betyder at den indeholder carotenoider, og en af de vigtigste carotenoider i tomater hedder lycopen. Lycopen kan ifølge forskning forebygge en række sygdomme som hjertesygdomme, kræft, grå stær og astma. Spis flere tomater og du vil ikke blot få en bedre hudfarve, men også en række helsefordele med i købet.

5. Fersken

Fersken kombinerer carotenoider med høje niveauer af kalium, et mineral som er essentielt for vigtige kropsfunktioner. Kalium bidrager blandt andet til at opretholde et normalt blodtryk. Så næste gang du er ude efter noget sødt, så spis en fersken - det vil gøre både din krop og hud godt.

6. Søde kartofler

Søde kartofler er den grønsag som har flest carotenoider. Og hvis det ikke var nok til at overbevise dig om at du bør købe søde kartofler i dag, så er søde kartofler også rig på vitamin B6 og kalium, noget som er rigtig godt for hjertet.

7. Fisk og skaldyr

For de som elsker fisk, så kan du få carotenoider fra laks, krabbe og rejer.

Ønsker du en skinnende smuk hud? Ifølge et studie udført ved St. Andrews universitet, så kan en kost med meget frugt og grønt give huden en mærkbar gylden glød allerede efter nogle få uger.

Hvordan vælger du det rigtige betacaroten-tilskud

Gulerødder er sundt året rundt, og det samme gælder andre farverige grønsager som søde kartofler, spinat, grønkål og papaja. Men ikke alle elsker at tygge sig gennem frugt og grønt. Så selv om det er bedst at få betacaroten gennem den mad du spiser, kan kosttilskud være et godt alternativ.

"Dyb og jævn brun farve", "mindre soleksem", “bedre syn” og “friskere hud”, er nogle af de løfter som bruges i markedsføringen af betacaroten-kosttilskud. Men værd opmærksom på at du køber produkter som faktisk indeholder aktive virkestoffer og er af god kvalitet.

Betacarotener er tilgængelig både som cremer, kapsler, olie eller pulver. Normalt indeholder det mellem 1,5 og 15 milligram af enten syntetisk eller naturlig betacaroten. Betacaroten findes ofte også i multivitamintilskud, men da i meget små doser.

Særlig populært er det at tage betacaroten-kosttilskud for at få en gylden solbrun farve. Disse indeholder et koncentrat af betacaroten, og kan være et godt alternativ til gulerødder og andre frugter. Du må nemlig tygge dig igennem mange gulerødder om dagen for at opnå tilsvarende resultater.

Kan man få for meget betacaroten? For meget vitamin A kan faktisk forgifte dig, men kroppen omdanner heldigvis kun betacaroten til A-vitamin i de mængder som behøves. Betacaroten anses derfor som en tryg kilde til A-vitamin.

Hvordan opretholdes en dyb brun farve året rundt

Betacaroten er din bedste ven når du er udendørs om sommeren. Den gør at du holder den brune farve længere, og du kan være længere ude i solen uden at blive solbrændt.

Årsagen er at betacaroten er et naturligt farvestof som stimulerer hudens naturlige melaninproduktion. Det vil sige at dannelsen af farvepigmenter øges. Dette fører til en brunere hud og en farve som varer meget længere.

Betacaroten kan også virke beskyttende mod UV-stråler. Ifølge et studie så kan et dagligt indtag af betacaroten på 90 til 180 milligram, give en beskyttelse tilsvarende SPF 4 og dermed reducere solskoldning. Men det er en høj dosis med betacaroten. En middelstor sød kartoffel har kun cirka 14 milligram, og en kop gulerødder har cirka 8 milligram. Så det anbefales også at bruge solcreme.

Farverige frugter og grønsager er fyldt med en familie af pigmenter kaldet carotenoider. Af de 500 carotenoider som findes i naturen, bruger du cirka 50 af dem - og betacaroten er den mest kendte og almindeligste. En gulerod om dagen er nok til at forbedre hudfarven og kan reducere rynker og andre tegn på aldring. Aldrig har ordet “du er hvad du spiser” haft mere relevans. Ikke glad for gulerødder? Da er betacaroten-kapsler formentlig for dig. Begynd gerne at tage en kapsel daglig 1-2 uger før du begynder at solbade om sommeren. Da får du hurtigere en gylden solbrun farve.

Andre næringsstoffer som bidrager til en bedre solbrun farve:

Astaxanthin
Hyldet som en af de kraftigste antioxidanter nogen sinde opdaget, er Astaxanthin, nogle gange kaldt "Kongen af carotenoider", op til 100 gange mere kraftig end betacaroten som en antioxidant. Selv om den primært bliver brugt til at bidrage til en naturlig solbrun farve, er de sekundære helsefordele omfattende. Det har vist sig at den bidrager til at reducere smerter og inflammation, og forbedrer huden ved at bidrage med fugt, glathed, elasticitet og reduktion af fine linjer.

Lutein & Zeaxantin
Lutein og søster-sammensætningen zeaxantin er primært blevet brugt som naturligt farvestof på grund den orangerøde farve, men de spiller også en vigtig rolle i menneskers øjehelse. De bliver særlig anset for at have en evne til at blokere blålys skade og bekæmper frie oxygenradikaler, som over tid kan forårsage sygdommen macula degeneration. Et øget indtag af lutein og zeaxantin har også vist sig at reducere risikoen for udvikling af grå stær. Et nyere studie har vist at lutein og zeaxantin øger hastigheden af neural processering & effektivitet hos mennesker.

Lycopen
Lycopen er et organisk molekyle som opstår naturlig og giver frugt og grønsager en rød farve, og findes i vandmeloner, lyserøde grapefrugter, abrikoser og lyserød guava. Der findes særlig store mængder i tomater. Som en antioxidant har lycopen vist sig at være den mest effektive af alle carotenoider til at bekæmpe singlet oxygen, et stærkt reaktivt og kortvarigt molekyle som er i stand til at forårsage omfattende celleskader. Et nyere studie har fundet at lycopen, når det bliver taget daglig, også kan bidrage meget til reparation af hud-væv.

Vitamin E
Vitamin E er velkendt for at have fremragende helsefordele. Vi har tilsat naturligt vitamin E til vore solbruningstabletter for de antioxidanter, hudglattende og hudbeskyttende effekter. Vitaminet bliver også taget for at bidrage til at balancere kolesterol, reducere inflammation, reparere skadet hud, gøre håret tykkere og balancere hormoner.

Solsikkeolie
Carotenoider og vitamin E er fedtopløselige, så de bliver absorberet bedst med en lille smule olie. Mange forskellige former for tilskud som kommer i en tør, pulveriseret form, har vi lagt sammen med vore aktive ingredienser i en sund base med solsikkeolie for at bidrage til maksimal absorbering. Vore solbruningstabletter bliver derefter hermetiseret (lufttætte) for at beskytte mod oxidering.

Hvorfor er betacaroten godt i forbindelse med solbadning?

I tillæg til at give huden en sundere farve, beskytter betacaroten dig også imod solen. Har du tilstrækkelig med betacaroten i kroppen bliver du ikke så let solskoldet, så derfor tager mange tilskud med betacaroten før de tager på ferie. Ønsker du en solcreme-effekt, bør du indtage meget betacaroten daglig i mindst ti uger. Men det skal ikke bruges som en erstatning for solcreme, som du bør bruge sammen med. Husk at det er sundt at være lidt i solen hver dag, men det er usundt at stege i solen. Bliver du solskoldet øges risikoen for hudkræft, og din hud ældes hurtigere.

Betacaroten kan ikke erstatte solcreme selv om det giver en lignende effekt. Men når det lagres under huden, fungerer det måske på samme måde som pigmenter i huden, eller måske betacarotenet eller A-vitaminet stimulerer pigmentet i huden. Andre mener det kan være det forhøjede niveau af A-vitamin i sig selv som giver effekten.

Hvordan påvirkes huden af betacaroten?

Spiser du mange gulerødder, lagres det ekstra betacarotenet i fedtvævet, mest under huden. Dette gør også at huden får en anden nuance. Denne nuance er forskellig fra den som opnås ved ren solbadning. Det var dette som førte til en studie lavet af en gruppe forskere ledet af David Ian Perrett. De har forsket i om et højt indtag af caroten fortæller andre at du er sund og optaget af helse, med hudfarven som en indikator. At have et godt helbred er godt, og indebærer for eksempel at du er bedre i stand til at tage godt vare på dine børn, kroppen er mere i stand til at bekæmpe smitsomme sygdomme og at du har en højere chance for at overleve en dødelig sygdom. Dette kan føre til at personer med højere indtag af caroten bliver anset som attraktive i forhold til at være potentielle partnere man kan få børn med. For at undersøge dette viste Perrett og hans kollegaer en række ansigter til forskellige forsøgspersoner. Enkelt forklaret: Blege ansigter, brune ansigter, eller ansigter med kun caroten farve. De, som forsøgspersonerne, mente så mest friske og attraktive ud var de med caroten farve.

Tanken bag dette handler også om fysisk aktivitet. At være fysisk aktiv øger blodstrømmen så at huden bliver opfattet som sund og rask. Det er derfor videnskabelig bevist at det er bedre for dig at træne og spise sundt!

Forskellige former for betacaroten

I tillæg til mad, er betacaroten også tilgængelig som tilskud i kapsler og tabletter. Det er meget svært, om ikke umuligt, at tage en overdosis af betacaroten, så derfor kan alle mennesker få nytte af dette tilskud. Betacaroten som kosttilskud bør tages daglig for at opretholde en stabil strømning i kroppen. Tabletter og kapsler er let tilgængelige og indeholder som regel 50 mg. Forskning og studier viser at ca. 30 - 70 mg / om dagen, er en normal indtagelse for en voksen person. 1 - 3 tabletter eller kapsler / om dagen anbefales derfor. Mange vælger at indtage en højere dosis om sommeren når kroppen bliver udsat for stærkere og mere sol. Betacaroten kan hjælpe huden med at beskytte dig mod de farlige UV-stråler.

Fordi betacaroten er fedtopløselig, anbefales det at tage tabletter eller kapsler sammen med et måltid. Hvis du glemmer det, eller ikke kan tage det til et måltid, kan du sluge det sammen med lidt olivenolie, nødder, eller med andre fedtstoffer. Fedtet gør at betacaroten bliver absorberet af kroppen hurtigere og får en bedre effekt.

Flere helsefordele med betacaroten

1. Indeholder mange antioxidanter

Betacaroten indeholder mange antioxidanter og har en god evne til at forebygge sygdom. De beskytter kroppen mod skadelige radikaler, som er den vigtigste årsag til aldring.

Studier har vist at blodniveau med højt blodcaroten fører til lavere sandsynlighed for kræft. Det er derfor bekræftet at betacaroten kan fremme helbredet når det indtages gennem kosten, men kan have bivirkninger når de tages i for høje doser, specielt af personer som ryger. Forskere mener alligevel at betacaroten som kosttilskud er gavnligt og ikke farligt.

Der er også lavet studier på enkelte madvarer som indeholder betacaroten og andre antioxidanter som bidrager til lavere niveauer af stress i kroppen.

2. Bidrager til en sundere graviditet

Vitamin A er en af de mest vigtige vitaminer under graviditet og amning. Vitamin A spiller en vigtig rolle i udviklingen af fosteret. Det er også nødvendig for at spædbørn og småbørn skal kunne opbygge et stærkt immunsystem.

NB! Om du som gravid behøver et kosttilskud for at få nok betacaroten og antioxidanter, gør det under tilsyn af sundhedspersonale.

3. Beskytter huden

Betacaroten bidrager til at forhindrer hudirritation og solskoldning. Selv om det ikke kan sammenlignes med effekten af solcreme, er der tegn på at betacaroten kan beskytte huden mod solskoldning ved at øge det basale forsvar mod skader forårsaget af solen.

4. Beskytter dit syn og reducerer aldring

Betacaroten og andre antioxidanter kan bidrage til at forsinke udviklingen af aldersrelaterede sygdomme, blandt andet synsforandringer og blindhed. Antioxidanter er effektive for at bremse udviklingen af aldring, fordi de kan bidrage til at forhindre stress, som spiller en betydelig rolle i degenerationen af celler og nerver.

Aldersrelaterede øje-sygdomme kan reduceres af en kost som indeholder antioxidanter, zink, betacaroten, vitamin C og vitamin E.

5. Forbedrer vejrtrækningen og lungerne

Forskning tyder på at frugt med betacaroten kan forbedre luftvejene og lungefunktionen. Sammenlignet med at spise frugt sjælden eller aldrig, havde folk som spiste frugt mindst en gang om dagen, reduceret luftvejssymptomer, for eksempel slimproduktion, åndenød og hvæsen. Frugter af en hver slags, bidrager til at bekæmpe respiratoriske tilstande, herunder mango og papaja.

Konklusion

Betacaroten er et pigment som findes i planter som giver gul og orange farve til frugter og grønsager. Meget tyder på at der er flere helsefordele ved at bruge kosttilskud som indeholder betacaroten. Dette skyldes dens antioxidanter og evne til at beskytte hud og øjne.