Kollagen – Hvad er det, og hvad er det godt for?2018-07-19T17:41:34+00:00

Kollagen - Hvad er det, og hvad er det godt for?

kollagen 2

Kollagen er det protein vi har mest af i kroppen.

Det har vigtige roller, bland andet at give struktur til din hud og hjælpe mod udtynding af dit blod.

På det sidste er kollagen blevet populært som kosttilskud og ingrediens i shampoo.

Men hvad er kollagen? Og hvad er det godt for? Denne artikel giver dig en grundig oversigt over dette vigtige protein.

Hvad er kollagen?

Kollagen er den aminosyre din krop har mest af, og er det mest overflødige protein i kroppen.

Kollagenet er ansvarlig for at tage vare på huden, hårets styrke og bindevævet, sin evne til at holde alt på plads. Faktisk udgør kollagen proteinet 30% af det totale protein i kroppen og 70% af alt protein i huden.

Kroppens naturlige kollagen produktion reduceres med alderen og mange moderne livsstilsfaktorer (som stress, dårlig kost) kan reducere kroppens evne til at vedligeholde det.

Sammendrag:

Kollagen er et protein som giver struktur til meget af din krop, som hud, hår og led.

​Hvad gør det i din krop?

Der findes mindst 16 typer kollagen. De fire hovedtyper er type I, II, III og IV.

Her kan du se nærmere på de fire hovedtyper af kollagen og deres rolle i din krop:

  • Type I: Denne type står for 90% af kroppens kollagen og er lavet af tætpakket fiber. Det giver struktur til hud, ben, sener, fibrøs brusk, bindevæv og tænder
  • Type II: Denne type består af mere løse fibre og er vigtig for dine led.
  • Type III: Denne type støtter strukturen i muskler, organer og arterier.
  • check
    Type IV: Denne type hjælper med filtrering og findes i dit hudlag.

Når du bliver ældre, producerer din krop mindre og lavere kvalitet af kollagen.

Et af de synlige tegn på dette er i din hud, som bliver mindre fast og smidig. Leddene bliver også svagere med alderen.

Sammendrag:

Der findes mindst 16 typer kollagen. De findes i hele din krop, og giver vigtig struktur og støtte.

Næringsstoffer som giver øget kollagen

Alt kollagen begynder som prokollagen.

Din krop producerer prokollagen ved at kombinere to aminosyrer: glycin og prolin. Denne proces kræver vitamin C.

Du kan hjælpe din krop til at producere mere kollagen ved at sørge for at du får nok af disse følgende næringsstoffer;

  • Vitamin C: store mængder findes i citrusfrugter, paprika og jordbær
  • Prolin: Store mængder findes i æg, hvede, mejeriprodukter, kål, asparges og svampe.
  • Glycin: Store mængder findes i svinekød, kyllingeskind og gelatine, men glycin findes også i forskellige proteinindholdsrige madvarer.
  • check
    Kobber: Store mængder findes i organisk kød, sesamfrø, kakaopulver, Cashewnødder og linser.

Oven i behøver din krop protein af høj kvalitet som indeholder aminosyrer. Dette behøves for at lave nye proteiner. Gode kilder til aminosyrer er kød, fisk og skaldyr, mejeriprodukter, frugt og tofu.

Sammendrag:

Fire af næringsstofferne som bidrager til at producere kollagen er vitamin C, prolin, glycin og kobber. Derudover kan det at spise mad med meget protein give din krop de aminosyrer den behøver.

Ting som reducerer kollagen

Det kan endda være vigtigt at undgå følgende kollagen-ødelæggende faktorer:

Sukker og raffinerede kulhydrater: Sukker påvirker kollagenets evne til at reparere sig selv. Minimer dit forbrug af mad med meget sukker.

For meget solskin: For meget sol kan reducere kollagen produktionen. (kilde). Undgå overdreven soleksponering.

Rygning: Rygning reducerer kollagen produktion. Det kan også reducere kroppens evne til at læge sår og føre til flere rynker.

Sammendrag:

Du kan beskytte kollagenet i kroppen ved at undgå aktiviteter som skader det. Dette inkluderer store mængder sukker, rygning og soldyrkning.

Naturlige madkilder

Kollagen findes meget i animalsk mad som kylling og svin.

En speciel rig kilde er ben bouillon, som bliver lavet ved at udkoge benene af kylling og andre dyr.

Gelatine er hovedsageligt kogt kollagen, derfor behøves der meget aminosyre for at producere det.

Men det er fortsat usikkert om hvorvidt det at spise kollagen-rige madvarer faktisk øger niveauet i din krop.

Sammendrag:

Animalske produkter som ben bouillon, gelatine, kylling og svin har høje niveauer af kollagen.

Fordele ved kollagen tilskud

Mens kollagen er gavnlig for hele kroppen, er det mest mærkbart for huden. Det bliver specielt synligt ved højere alder og opleves ved flere rynker.

Den gode nyhed er at disse ændringer ikke synes at være permanente eller irreversible. Faktisk fandt et studie af kvinder, som tog kollagen tilskud regelmæssigt i 8 uger, at de fik 20% reducering af rynker! (kilde)

Kollagen kan også være gavnlig for ben og led på samme måde som det giver fordele for huden. Ved at hjælpe kroppens naturlige produktion af kollagen bliver kroppens ben og helbred styrket over tid.

Hormonbalance – Forskning viser at de specifikke aminosyrer i kollagen kan bidrage til at hjælpe kroppens naturlige hormonproduktion

Fordøjelse – Kollagen kan bidrage til at forbedre fordøjelsen, og bliver ofte anbefalet for at lindre maveproblemer.

Er kollagen tilskud trygt?

Indtil videre findes der meget lidt pålidelig information om sikkerheden eller effekten af kollagen tilskud.

De potentielle bivirkninger inkluderer en varig ubehagelig smag og følelse af træthed og halsbrand.

I tillæg, hvis du er allergisk overfor indholdet, så kan du få en allergisk reaktion.

Sammendrag:

Der er ingen væsentlige rapporter om bivirkninger. Du kan midlertidig opleve en allergisk reaktion hvis du er allergisk mod indholdet i kosttilskuddet.

Andre brugsområder

Kollagen har mange brugsområder som mad, medicin og helse.

I tusindvis af år blev det brugt til at lave lim. I dag bliver det stadig brugt til at lave strenge for musikinstrumenter.

I mad bliver den opvarmet for at lave gelatine og bruges til at lave pakning af pølser. På det medicinske felt er det brugt som et fyldstof i plastikkirurgi og som beskyttelse for alvorlige forbrændinger. 

Sammendrag:

Kollagen har mange anvendelser, blandt andet som en beskyttelse for brandsår og til at lave strenge for musikinstrumenter.

Konklusion:

Kollagen er et vigtigt protein som giver struktur for meget af kroppen.

Maden og de næringsstoffer du spiser, kan hjælpe din krop til at lave dette protein.

Alternativt kan kollagen tilskud også være gavnlige. Nogle midlertidige studier viser at de kan forbedre hudkvaliteten, muskelfunktionen og reducere smerter i led.