14 grunde til at drikke kombucha hver dag (Guide & tips)2018-07-20T18:01:45+00:00

14 grunde til at drikke kombucha hver dag (Guide & tips)

kombucha x2

Kombucha bliver stadig mere og mere populært, både som læskedrik og te.

Denne tidligere ukendte, probiotiske superdrik er i dag en af de mest trendy blandt kendisser, træningsentusiaster og miljøbevidste folk.

Men du behøver ikke være en del af det alternative helsekostmiljø for at begynde at drikke kombucha.

I denne artikel giver vi dig 14 gode grunde til at drikke kombucha, gerne hver eneste dag.

Kombucha er en anderledes type te

Du spekulerer sikkert over hvad kombucha egentlig er. En madret, en plante eller måske et kemisk stof? Svaret er faktisk ingen af delene.

Kombucha er en 2000 år gammen fermenteret te. Det vil sige at kombucha laves via en gæringsproces.

Eksempler på andre fermenteret madvarer er surkål, surdej og yoghurt.

Fermenteret mad og drikkevarer indeholder probiotiske bakterier. Disse er kendt for at være godt for både tarmfloraen og fordøjelsen.

Men kombucha er også godt for meget andet.

Oprindelig var fermentering en måde at øge holdbarheden på forskellige madvarer. I dag er fermenteret mad først og fremmest populært på grund af de mange sundhedsmæssige fordele.

Hvordan laves kombucha?

Kombucha er en asiatisk grøn eller sort te som er blevet tilsat sukker og en såkaldt scoby, det vil sige levende gær- og svampebakterier og sukker (kilde: 1).

I løbet af gæringsprocessen produceres blandt andet en række forskellige organiske syrer.

Det tager fra en til fire uger at lave kombucha (kilde: 3).

Senere i denne artikel giver vi dig en nem opskrift på hjemmelavet kombucha.

14 helsefordele med Kombucha

Kombucha giver en række enestående helsefordele.

Fermenteret madvarer og drikkevarer har en velkendt og positiv indvirkning på dit mave-og tarmsystem.

Men forskning har også vist at kombucha kan forebygge og lindre en række andre og mindre åbenbare sygdomsforløb og gener, som diabetes, højt blodtryk og uren hud.

Vi forklarer dig hvorfor.

1. En super kilde til antioxidanter

Kombucha indeholder gode antioxidanter. Som de probiotiske bakterier, bliver disse også dannet undervejs i fermenteringsprocessen.

Blandt andet indeholder kombucha solide mængder af en type antioxidanter som giver dig hurtigere forbrænding (kilde: 17).

Fordi kombucha, som nævnt, øger kroppens optagelse af næringsstoffer, betyder dette også at antioxidanterne i større grad bliver absorberet (kilde: 18).

Og det er en god ting!

Antioxidanterne i kombucha har en positiv effekt på kroppens indre organer, særlig bugspytkirtlen, nyrerne og leveren (kilde: 19).

Antioxidanter er jo også kendt for at forebygge forkølelse og influenza samt øge energiniveauet.

2. En naturlig detox

Kombucha indeholder som nævnt solide mængder glukuronsyre. Dette hjælper kroppen med at rense sig selv!

Kombucha styrker kroppens naturlige afgiftning og gør det nemmere for kroppen at slippe af med gift- og affaldsstoffer.

Dette fordi de fermenterede bakterier i kombucha hindrer giftstoffer fra at blive absorberet i tarmen (kilde: 7).

Når kroppen får for store mængder gift- og affaldsstoffer, kan det påføre dig

skade og gøre dig mere udsat overfor sygdom og gener (kilde: 8).

Derfor er det vigtigt jævnligt at tilføje kroppen det den behøver for at afgifte sig selv.

3. Eddikesyre

Kombucha kan have en meget stærk og syrlig smag.

Dette skyldes i stor grad at der i løbet af fermenteringsprocessen bliver produceret op til 2% eddikesyre (kilde: 4).

Og eddikesyre er ikke bare et godt konserveringsmiddel. Det har også flere sundhedsfrembringende effekter.

For eksempel fandt et studie, at eddikesyre kan bidrage til at kontrollere blodtrykket og hindre vægtøgning (kilde: 5).

Andre studier har fundet indikationer på at eddikesyre kan have en forebyggende effekt på hjertesygdomme og blodpropper samt ørepine, lus, neglesvamp og svamp i underlivet (kilde: 5).

De færreste bruger eddikesyre i madlavningen. Da kan det være smart at drikke kombucha i stedet.

4. Andre fordelagtige syrer

Det er ikke bare eddikesyre som er godt for helbredet.

Kombucha indeholder også andre syrer som mælkesyrebakterier, glukuronsyre, caprylsyre, citronsyre, laktatsyre og smørsyre (kilde: 6).

Disse er blevet knyttet til en række sundhedsmæssige fordele! Særlig med tanke på afgiftning, fordøjelse og tarmsystemet.

5. En problemfri fordøjelse

Kombucha er nok mest kendt for at være godt for din fordøjelse.

Du kan med fordel drikke kombucha hvis du kæmper med forstoppelse eller hård mave, eller hvis du bare ønsker at forebygge fordøjelsesgener.

Dette fordi kombucha indeholder konkrete probiotiske bakterier, enzymer og som nævnt – forskellige typer gavnlige syrer. 

Disse bidrager alle til at opretholde velfungerende tarm (kilde: 9)!

Når kombucha havner i dit fordøjelsessystem, fylder den din mave med enzymer som nedbryder både mad som ikke er blevet fordøjet og affalds- og giftstoffer (kilde: 10).

Sådan fungerer kombucha som et naturligt middel for at opretholde en god fordøjelse.

6. Giver dig et stærkt immunsystem

De probiotiske bakterier i kombucha kan også styrke dit immunsystem.

En af grundene til dette er at fordøjelsen og tarmene faktisk udgør hele 80% af immunsystemet (kilde: 11)!

Hvis dit naturlige forsvar er svækket, har du øget sandsynlighed for at rammes af en række sygdomme, for eksempel diabetes og kræft (kilde: 12).

Så er det ikke underligt at maven skal være i god stand.

7. Bedre humør med kombucha?

Hvis tarmfloraen og din mave er glad, vil du både få et bedre humør og styrke koncentrationen.

Jo stærkere kroppen er, des bedre psykiske helbredsmæssige fordele (kilde: 13).

Det er jo også mavehelsen som bestemmer hvor meget oxytocin kroppen skal frigøre.

Oxytocin er kroppens kærlighedshormon, og har stor indvirkning på følelser som tillid og frygt (14).

Det er også i maven at serotonin, måske bedre kendt som lykkehormonet, bliver produceret.

Kombucha indeholder endda en række vigtige B-vitaminer som blandt andet har en positiv indvirkning på depression, humørsvingninger og dårlig koncentration (kilde: 15).

Grundet den positive påvirkning på kroppens hormonbalance kan du faktisk blive i bedre humør af at drikke kombucha.

8. Øget optagelse af næringsstoffer

Kombucha styrker kroppens optagelse af næringsstoffer.

Dette skyldes at kombucha, som andet fermenteret mad og drikkelse, nedbryder næringsstoffer og gør det nemmere at fordøje.

Dette giver en større absorbering af næringsstoffer i kroppen, blandt andet mineraler som kalcium, jern, magnesium, kobber, fosfor og zink (kilde: 16).

Resultatet er en mere effektiv næringsoptagelse.

9. Bumser og uren hud

Mange plages med vedvarende bumser og hudorme.

Uren hud er gerne et symptom på en mave i ubalance.

Faktisk skyldes mange almindelige maveproblemer stress, dårlig søvn og en usund kost. Du kan nemt få problemer med huden (kilde: 20).

Fortvivl ikke! Kombucha kan nemlig være til stor hjælp i en stressende hverdag.

Dette skyldes særligt at kombucha, som nævnt, giver dig en god tarmflora og styrker kroppens egen afgiftning. Det vil give dig renere hud (kilde: 21).

Forskere har også fundet ud af, at drikke kombucha, forskønner på andre måder, blandt andet ved at reducere og forebygge rynker (kilde: 22).

Forståeligt at nogle kalder kombucha ”skønhedseliksir”!

10. Stress

Kombucha har også en stresslindrende effekt.

Stress har ofte fysiske udslag, for eksempel i form af højt blodtryk, irritabelt mavesyndrom eller mavesår.

Kombucha indeholder vitamin C, som hindrer kroppen fra at frigøre for meget kortisol (kilde: 23).

Og kortisol er som kendt kroppens stresshormon!

Kombucha indeholder endda små mængder alkohol, men ikke af den type som du måske kender bedst til, fra alkohol i drikkevarer.

Det er naturlig forekommende alkohol, som faktisk fremmer velbehag og reducerer stress (kilde: 24).

Du kan altså drikke kombucha med god samvittighed!

11. Drik dig væk fra højt blodtryk

Højt blodtryk giver ofte hovedpine og svimmelhed. Men kombucha skal faktisk kunne lindre dette (kilde: 25).

Tarmbakterier som kombucha bidrager blandt andet til at reducere insulinresistansen og således sænke blodtrykket (kilde: 26).

Forskere forklarer denne effekt med henvisning til de probiotiske bakterier i kombucha.

Studier har fundet stærke indikationer på at probiotiske bakterier kan hjælpe mod højt blodtryk.

Forskere ser for sig at fremtidig behandling og forebyggelse vil have et større fokus på probiotisk mad (kilde: 27).

I fremtiden vil kombucha måske blive en selvsagt del i behandlingen af hjerteanfald?

12. Diabetes og blodsukkerkontrol

Hvis du kæmper med diabetes eller højt blodsukker, kan du med fordel drikke en relativ sur kombucha-te.

Foreløbige studier indikerer nemlig at kombucha-te kan have en positiv effekt på dette (kilde: 28).

Da vil du ikke bare opleve at du får bedre kontrol over dit blodsukker.

Du vil også mærke en bedre almen tilstand med lavere blodtryk og bedre kolesterol (kilde: 29).

Med andre ord kan du drikke kombucha for at holde dit blodsukker under kontrol. 

13. Beskytter lungerne

En af de mindre kendte egenskaber ved kombucha er at teen faktisk kan beskytte dine lunger.

For eksempel fandt et studie fra 2013 at det at inhalere kombucha kunne fjerne såkaldte silica, eller kiselsyre fra lungerne (kilde: 30).

Silica er støvpartikler som kan give betændelse og ar i lungerne.

Selv om forskningen stadig er i sin spæde begyndelse, ser det lovende ud.

14. Tag vare på hjertet

Hjerteanfald er et folkehelseproblem. Hvad hvis det kan forebygges med naturlige midler?

Et studie fra 2015 så på hvordan en daglig dosis med kombucha beskyttede forsøgsrotter mod hjerteanfald (kilde: 31).

Og resultatet var positivt. Faktisk så positivt at forskerne anbefalede personer i risikozonen at indtage en daglig dosis med kombucha!

Lad det heller ikke blive glemt at kombucha indeholder polyfenoler, antioxidanter som beskytter dine celler fra oxidativ stress (kilde: 32).

Med andre ord kan kombucha bidrage til at holde dit hjerte frisk.

Hvor meget kombucha kan du drikke?

De samme forhåndsregler gælder for kombucha, som for andre nye produkter du tilføjer kroppen.

Prøv dig gradvist frem og overdriv ikke!

Når det er sagt, kan du helt fint drikke lidt kombucha hver dag (kilde: 33).

Hvis du oplever bivirkninger eller reaktioner, tag en pause og prøv på ny efter et par dage. Det kan hænde at din krop behøver en lille tilvænningsperiode.

Det anbefales gerne at man ikke drikker mere end cirka 1 vinglas koncentreret kombucha om dagen (kilde: 33).

Især hvis du netop lige er begyndt på det.

Hvis ikke, kan det hænde at du mærker detox stærkt på kroppen. Det er ikke farligt, men kan give ubehag. Da er det bedre at prøve sig lidt frem, lidt ad gangen!

Drik også meget vand når du drikker kombucha. Det vil hjælpe din krop med at udskylle de giftstoffer som detox fjerner.

Gravide anbefaler man ikke at drikke kombucha.

Dette fordi kombucha som nævnt indeholder små mængder alkohol (kilde: 34).

Hvor kan du købe kombucha?

Du kan enten brygge kombucha selv, eller købe færdiglavet kombucha-te. Dette fås først og fremmest i helsebutikker.

Kolde læskedrikke med kombucha er blevet en stor trend, og fås på nogle cafeer og faktisk også i Matas.

Kombucha i hverdagen

Det er meget nemt at inkludere kombucha i din kost.

Enten du drikker brus eller te, sørg for at drikke en lille mængde hver dag.

Læger anbefaler gerne at drikke kombucha enten før måltider, eller tidlig på morgenen.

Hvis du ønsker at forbedre fordøjelsen eller kontrollere din vægt, kan det være en ide at drikke lidt kombucha før hvert måltid (kilde: 35).

Det kan også fungere som en energidrik på trætte morgener.

Lav din egen kombucha-te

Eventuelt kan du købe kombucha kultur (scoby) og lave din kombucha selv (kilde: 36).

Det er ikke svært! Alt du behøver er grøn eller sort økologisk te og økologisk rørsukker. Følg denne opskrift:

Kog 2 liter vand og hæld henover 2 poser te og 5 spiseskeer sukker.

Hæld væsken fra kombucha-kulturen over, og tilføj scoby sådan at den flyder ovenpå blandingen

Dæk skålen godt til og sæt fermenteringen i et mørkt rum med rumtemperatur

Når du er færdig, si teen og hæld på flaske. Det vil selv danne kulsyre i løbet af et par dage.

Tilsæt gerne egen smag, for eksempel med frosne bær, citron eller ingefær.

Der er ikke noget galt i at købe færdiglavet kombucha brus eller te. Men hvis du vil spare penge, kan det være lige så godt at lave det selv.

Det er heller ikke svært.

Bare følg opskriften eller andre opskrifter og prøv dig frem. Hvad er din favoritsmag?

Konklusion

Kombucha er uden tvivl den nye trenddrik, og bliver stadig mere populær. Nu kan du købe læskedrikke med kombucha på både cafeer og i Matas!

Fordi kombucha er fermenteret og derfor indeholder probiotiske bakterier, har drikken en række sundhedsmæssige fordele.

Fra give en bedre humør og reducere stress, til at opretholde tarmhelse og reducere højt blodtryk: De fleste kan med fordel drikke kombucha.