Hvad er MCT-olie? Erfaring, fordele og fakta2018-07-18T21:34:43+00:00

Hvad er MCT-olie? Erfaring, fordele og fakta

mct olie

MCT-olie, forkortet for Medium Chain Triglycerides, er et kosttilskud med mange helsefordele. I modsætning til kokosolie, giver MCT-olie ikke bare vedvarende energi, men har også flere helsegevinster. Det er i forlængelse heraf et godt alternativ til dig med madallergi.

Men hvad er forskellen på MCT-olie og kokosolie?

Kokosnøddeolie er en god kilde til sunde fedtstoffer og indeholder også mellemlange fedtsyrer ( MCT). Forskellen er at MCT olie er meget stærkere og en bedre kilde til to specifikke mellemlange fedtsyrer – Caprinsyre og Caprylsyre. Disse syrer gør at olien bliver absorberet hurtigere, fordøjet hurtigere, og giver bedre energi i kroppen.

Så om du ønsker sunde fedtsyrer og laurinsyre for at fremme immunforsvaret, brug kokosnøddeolie. Men ønsker du dig hurtig, vedvarende energi er MCT det bedste valg.

Hvad er MCT?

MCT (mellemlange fedtsyrer) er en specifik, helsegunstig fedtsyre som kræver minimalt arbejde fra leveren for at konverteres til drivstof i form af ketoner. Ketoner er en af hjernens to primære drivstofkilder, og også en vital kilde til ATP-energi for kroppen. ATP-energi tillader hver muskel at bevæge sig i kroppen. Du har måske hørt folk snakke om ketogen diæt, som er en type diæt som er skabt for at hjælpe kroppen med at optage ketoner (fra fedt) i stedet for glykogen (fra karbohydrater). Denne tilstand kaldes ketose. For enhver person på en ketogen eller low carb diæt, er MCT det rene guld. Men du behøver ikke at gå helt  ’keto’ for at nyde fordelene fra ketoner.

Mellemlange fedtsyrer vs korte fedtsyrer

Alle fedtsyrer består af karbon eller hydrogen, men varierer i længde. Per definition, har korte fedtsyrer 5 eller færre karboner, mellemlange fedtsyrer har 6-12, og lange fedtsyrer har mere end 12.

MCT bliver anset som let fordøjelige og vældig sunde fedtsyrer, og i stedet for at blive metaboliseret gennem fordøjelsen som meget andet mad, bliver disse fedtsyrer bearbejdet gennem leveren. MCT giver hurtig og vedvarende energi, og bliver let absorberet i kroppen.

MCT-olie kan være en kombination af en eller flere af disse typer fedtsyre og bliver som regel ekstraheret fra kokosnødde- eller palmeolie, som begge er naturlige rige kilder. Disse fedtsyrer findes også i menneskelig brystmælk, gedemælk, ost, smør og andre typer mælkeprodukter.

Uafhængigt af hvilken kilde du får MCT fra, så har det nogle helsefordele:

MCT helsefordele:

1. Vedvarende energi

Eftersom mellemlange fedtsyrer er, kan man jo sige, mellemlange, bliver de let fordøjet og absorberet i kroppen.

Det betyder at de er en langvarig kilde til energi. Perfekt for søvnige morgener, lange dage, træningssessioner og hektiske timeplaner.

Energi-boostet er også fantastisk for idrætsudøvere og bodybuildere, eller de som behøver en kick-start til den daglige træning.

2. Fantastisk til personer med madallergi

MCT-olie er uden mælk, sukker, laktose, hvede, gær og gluten.

NB! Pas alligevel på at din MCT olie er uden kunstige smagsstoffer, farvestoffer eller konserveringsmidler.

MCT-olie er en fantastisk kilde til energi som de allerfleste som udgangspunkt kan tåle. Men, hvis du har nogle bekymringer, anbefaler jeg at du snakker med en ernæringsekspert eller læge.

3. Vægttab

MCT’er hjælper med at stimulere det som kaldes ”termogenese”. Ordet refererer til produktionen af varme i kroppen gennem forbrænding af mad. MCT olie hjælper til at producere store mængder med termogenese, som så hjælper med at gøre forbrændingen hurtigere. I forlængelse heraf hjælper MCT-olie med at kontrollere og begrænse appetitten, noget som reducerer lækkersulten.

4. Immunforsvaret

De antibakterielle funktionerne i MCT er vældig gunstig for immunforsvaret. Sunde fedtsyrer er vigtig for et velfungerende immunforsvar, og siden MCT’er bliver let fordøjet af kroppen, kan dette være et godt alternativ for de som har problemer med at spise andre madvarer med fedt.

5.  Bedre hjernefunktion

MCT er ikke bare vigtig for de som ønsker at gå ned i vægt eller for de som har behov for mere energi, men de kan også bruges til andre funktioner i kroppen, som at fremme hjernefunktionen. I følge et studie, blev indtag af MCT olie opdaget som noget der kan hjælpe mennesker med hukommelsen og de som lider af Alzheimers.

Sammendrag:

MCT-olie er en god kilde til energi for kroppen og hjernen. Med en hurtigere forbrændingsproces end karbohydrater, er det en fin måde at forbedre præstationsevnen eller kick-starte en ny kostplan.

Hvordan tilsætter man MCT-olie i den daglige kost

Nogle personer sværger at tage MCT-olie dagligt som et supplement, lige fra skeen eller blandet i en drik. MCT-olie har ikke smag eller lugt, så dette er et godt alternativ, hvis du ønsker at øge dit indtag hurtigt. Men vær varsom – en lille mængde holder længe. Man bør starte med en halv teske og gradvist arbejde sig op til 1 spiseske.

Her er nogle enkle tips:

  • Tilsæt i trænings-shaken eller frokost-smoothien.
  • Brug som salatdressing.
  • Bland det i morgenkaffen, også kaldet bulletproof kaffe.

Mit tip: Vær ikke ræd for at hælde lidt MCT-olie over mad som sushi. Hæld det over sushien på samme måde som du hælder salatdressing over en salat.

Kan jeg bruge MCT-olie i madlavning?

Siden MCT’er indeholder mættede fedtsyrer, er de vældig stabile, så du kan enkelt bruge det i madlavningen. Men, kogepunktet ved MCT’er kan være lavere end i andre madolier, og der er ikke de samme niveauer af antioxidanter som beskytter olien under opvarmning som i andre olier (som kokosnøddeolie, smør, ghi, og extra virgin). Derfor anbefaler jeg at du bruger MCT i smoothier eller andre drikke, eller tilsætter det i bagværk, salater (dressinger), eller i varm mad efter opvarmning.

Naturlige madvarer som indeholder MCT

Så langt er det tydeligt, at MCT’er i sig selv er noget du ønsker at få i dig. Men hvad er den bedste kilde?

Du kan få MCT’er fra flere naturlige madvarer. Her er en liste over MCT’er i mad, med andel procent af MCT (kilde):

  • Kokosnøddeolie: 15%
  • Palmeolie: 7.9%
  • Ost (Hvis du tåler mælkeprodukter): 7.3%
  • check
    Smør: 6.8%
  • check
    Mælk: 6.9%
  • check
    Yoghurt: 6.6%

Men du kan også få MCT’er fra specielt koncentrerede MCT olier, som er meget mere koncentrerede (består næsten kun af MCT’er).

Er MCT olie farlig?

MCT-olier bliver generelt anset som trygt. Dette betyder at indtag af olien højest sandsynligt ikke medfører nogen stor risiko eller fare for dit helbred.

Men, vær forsigtig hvis du har problemer med kolesteroltallet – særlig med høje niveauer af triglyserid. Siden MCT’er indeholder triglyserid, kan for meget af det i blodet påvirke hjertet.

Når det gælder bivirkninger, er det kendt at MCT olier kan forsage problemer med fordøjelsen. Når du tager MCT’er kan du opleve følgende problemer:

  • ​diarré
  • ​kvalme
  • ​kramper i magen
  • oppustethed

Det kan hjælpe at reducere bivirkningerne, hvis du begynder med at indtage MCT-olie i små mængder. Dette hjælper din krop at vænne sig til dem, sådan at du kan gradvist bygge op til den ønskede dosis. At indtage olien med mad kan også hjælpe mod disse problemer.

Hvem bør bruge MCT Olie?

Brug af MCT olie er vældig effektiv for de som slider med dårlig kognitiv helse, lavt energiniveau, dårlig fordøjelse, overvægt, hormonel ustabilitet, lav forbrænding, diabetes, hjerte- og karsygdomme og betændelser.

MCT olie forbedrer også hjernefunktionen og fysisk præstation hos idrætsudøvere så vel som den generelle befolkning.

Er MCT-olie egentlig godt for miljøet?

Koncentrerede MCT-olier bliver ofte ekstraheret fra ”en kombination af kokosnødde- og palmeolie”. Personligt leder jeg altid efter MCT olier kun fra kokosnøddeolie eller fra bærekraftig og regnskovsvenlig palmeolie, fordi palmeolie-industrien er ansvarlige for afskovning af store deler af regnskoven. Flere tusind mål af regnskov bliver ødelagt for at gøre plads til palmeproduktion. Dette har også fordrevet mange dyrearter ud af deres naturlige habitat, og er en stor trussel mod arter som orangutangen og den sumatriske tiger, som begge er på randen af udrydning.

Storskala-produktion af palmeavlinger i disse områder har også fordrevet urbefolkning fra sine hjem og ødelagt deres levebrød (mange lever af regnskoven i forhold til mad og ressourcer).

Læs mere om palmeolie og hvordan du kan redde regnskoven.

Konklusion:

MCT’er er ikke et mirakel-produkt. Men det er bevist at MCT-olie er anti-fedtfremmende og kan være til hjælp i forhold til vægttab. Og er du især interesseret i MCT’er specifikt, er det at tilsætte MCT olie i din daglige rutine en fin måde at eksperimentere for at se om det kan hjælpe dig eller ej.

På en anden side findes der naturlige madvarer som indeholder MCT’er med ekstra fordele (andre sunde fedtsyrer) som ren MCT olie ikke kan tilbyde. Og nogle mennesker føler generelt at det er bedre at få næringsstoffer fra ubehandlet mad, i stedet for at være afhængig af at tage tilskud. Der findes ikke noget rigtigt svar her; det handler kun om det som fungerer for dig – og nu har du informationen til at kunne afgøre på egen hånd.